creoss

Diploma C

Het Zwem-ABC bestaat uit drie Nationale Zwemdiploma’s: A, B en C. Het Zwem-ABC is inhoudelijk gericht op het jonge kind. De zwemdiploma’s A en B zijn waardevolle tussenstapjes, maar wie het zwemdiploma C op zak heeft is een echte vriend van het water geworden. Die kan zich dan goed redden in moderne zwembaden en bij activiteiten in, op en aan het water. Binnen Rhienderoord worden de zwemlessen voor diploma C met veel plezier gegeven op de dinsdag en woensdagmiddag van 17:15 uur t/m 18:00. Graag willen we deze zwemlessen van harte aanbevelen om u kind toe te rusten voor een leven lang zwemplezier.

Hebben andere kinderen binnen het gezin of in de klas ook al hun diploma C? Wellicht een idee om de zwemconditie en de vaardigheden weer op te pakken door samen de zwemlessen te gaan volgen.


Wat zijn de diploma eisen voor het diploma C
Gekleed (lange broek, shirt met lange mouwen, regenjas en waterschoenen):

  • Van de kant te water gaan met een rol voorover, aansluitend
  • 15 seconden watertrappen, gevolgd door 30 seconden blijven drijven (HELP-houding) met gebruik van een hulpmiddel.
  • Van de kant te water gaan met een sprong naar keuze, aansluitend 50 meter schoolslag, onderbroken door 1 keer onder een vlot door zwemmen en 1 keer over een vlot heen klimmen en50 meter enkelvoudige rugslag; proef afronden met zelfstandig uit het water op de kant klimmen.

Badkleding:

  • Van de kant te water gaan met een kopsprong, direct gevolgd door (zonder boven te komen)
  • onder water zwemmen door een gat in een verticaal in het water hangend zeil dat zich op 9 meter van de (start-)kant bevindt.
  • 100 meter schoolslag, onderbroken door 1 keer koprol voorover en 1 keer een hoekduik richting bodem maken; proef afronden met 100 meter enkelvoudige rugslag.
  • Van de kant te water gaan met een kopsprong (een startsprong heeft de voorkeur), direct gevolgd door 5 seconden uitdrijven op de borst, aansluitend enkele meters schoolslag, waarna 10 seconden drijven op de borst.
  • In het water afzetten van de wand, direct gevolgd door 5 seconden uitdrijven op de rug, aansluitend enkele meters enkelvoudige rugslag, waarna 20 seconden drijven op de rug, gevolgd door 5 meter hoofdwaarts voortbewegen op de rug met gebruik van armen.
  • In het water afzetten van de wand, aansluitend 15 meter borstcrawl.
  • In het water afzetten van de wand, aansluitend 15 meter rugcrawl.
  • Van de kant te water gaan met een hurksprong, gevolgd door 30 seconden watertrappen, met verplaatsen in meerdere richtingen, met gebruik van armen en benen en 30 seconden (verticaal) blijven drijven met gebruik van armen.